Xian + Zhangye (Gansu) + Rainbow Mountains - Reisverslag uit Zhangye, China van Carlijn Aker - WaarBenJij.nu Xian + Zhangye (Gansu) + Rainbow Mountains - Reisverslag uit Zhangye, China van Carlijn Aker - WaarBenJij.nu

Xian + Zhangye (Gansu) + Rainbow Mountains

Blijf op de hoogte en volg Carlijn

24 Juli 2014 | China, Zhangye

Xian + Zhangye (Gansu) + Rainbow Mountains
Na ongeveer 18 uur in de trein arriveerden we in Xian, de tussenstop naar Zhangye. We hadden een super hostel! Met een pooltafel en veel westers eten, daar waren we echt aan toe! Aan het einde van de avond kwam er nogal een aparte Chinees bij ons zitten, we snapten niks van wat hij zei, dus maar een beetje mee gepraat en ja geknikt haha. De volgende dag zijn we naar het terratcotta leger geweest. Interessant en indrukwekken maar we worden erg moe van de overbevolking in China. Overal is het zo druk. Ook zijn de activiteiten in Xian niet goed geregeld door het project, iedereen wordt er gek van! Na het terracotta leger zijn we (met veel gedoe alweer) met een kabelbaan boven naar een berg gegaan. Daar hebben we een tempel bezocht. Toen zouden we naar de stadsmuur gaan, maar toen toch weer niet hehe. In totaal hebben we daarna 5 uur op onze trein gewacht naar Zhangye. 20 Uur later kwamen we bij de school aan. We verwachtten niet veel van de omstandigheden, omdat Zhangye een van de armste steden is. Maar wat we nu in terecht zijn gekomen is wel heel extreem, te extreem. De kamers zijn oke, dus dat valt mee. Maar de douches en wc’s, oh my god. De meisjes wc is buiten en geen enkele wec heeft deuren. Dat betekent dat je iedereen kan zien… ’s Avonds mogen we de wc’s binnen gebruiken, het enige is dat deze niet doortrekken, dus deze zijn ook super vies. Douches kan je bijna geen douches noemen en overal is viezigheid en vuil. Het eten is ook echt niet te eten, je krijgt allemaal een kom met noedels en weet ik veel wat, blehh. Maar goed, na al deze indrukken zijn we de stad ingegaan, we hebben daar meegedanst met een groep dansende jongeren haha. Ook wilde ik een foto maken van onze groep en opeens kwamen er wel 30 chinezen om ons heen staan om ons dan weer te fotograferen. Het blijft elke keer weer apart. Eenmaal weer terug naar de kamers, was de taxichaffeur de wegkwijt en probeerde ons te droppen bij een of ander eng gebouw. Toen we daar kwamen begon er muziek te spelen en gingen er een paar lichten aan, heel creepy haha.

De volgende dag was nogal een dip dag om eerlijk te zijn. Ik heb vaak gedacht of het wel een goed idee is geweest om naar China te gaan en dit project te gaan doen. Het project is namelijk een beetje mislukt. We geven maar ong 40 minuten les per dag. Dus verder zitten we maar een beetje binnen te wachten tot de volgende dag. Die dag naar KFC geweest, frietjes smaakten nog nooit zo goed!

21-07, vandaag was de eerste lesdag. Mijn klas bestaat uit 18 kinderen rond de 13 jaar. Om het ijs te breken hebben we ze eerst allemaal Engelse namen gegeven, zodat ik ze ook kan uitspreken haha. Toen ik ‘My name is Carly’ op het bord schreef, was ik nogal verrast toen ze het allemaal hardop meet zeiden. De kinderen mochten allemaal hun eigen naam kiezen, wat uiteindelijk niet zo’n goed idee was omdat ik opeens een ‘watermelon, banana, cat’ enz. in mn klas had, maar goed. De kinderen spreken niet echt goed Engels en alles wat ik vertel moet vertaald worden door een Chinees iemand… Met de volgende klas moest het over ‘self-management’ hebben (jaa, probeer dat maar eens uit te leggen). Dus we hebben het over de doelen in hun leven gehad. Een meisjes wilde ‘police woman at sea’ worden en de ander dokter. Die avond hebben we besloten om waarschijnlijk eerder weg te gaan van het project. Sommigen moesten overgeven, andere waren lijkbleek of moesten bijna een riem dragen om hun broek nog aan te kunnen. Ikzelf hoorde niet echt bij de zieken, gelukkig. Maar ondertussen zijn al 4 studenten vertrokken, omdat ze het hier niet meer zagen zitten. Ikzelf zal weggaan op aankomende zaterdag.

De volgende les ging over Nederlands eten. De kinderen waren erg enthousiast, vooral toen ik drop en mijn souvenirs uitdeelden. Ze vonden de drop nog lekker ook! Ze graaiden de hele zak leeg. Op het einde hebben we nog stoelendans gedaan. Aan het einde van de klas kreeg ik hele lieve briefjes van kinderen. Hier zijn een paar voorbeelden: ‘You are a special person in our life. We all love you, sir! Have a great day! (sir, hahah), ‘You are very beautiful. I love you very much’. Ook komt er steeds een meisje naar me toe die niet in mijn klas zit, heel schattig! In de avond ben ik naar het park geweest, echt super mooi! Water, tempels, vliegende vissen enz. Dit maakte de dag weer goed. En daarna maskertjes opgedaan die we haden gekocht :P
Vandaag (24-7) zijn we met zijn drieeen naar de Rainbow Mountains gegaan. We hebben alles zelf uitgevogeld en we zijn er nog gekomen ook haha. Het parl heeft 4 platforms en het was super mooi! Echt een aanrader!. De bergen heten de Rainbow Mountains, omdat ze allemaal verschillende kleuren hebben. Jullie zullen ze nog wel zien op mn fotos ;)

• 24 Juli 2014 - 15:13

Wim:

Die kindertjes zullen voor altijd nog herinneren dat er ooit een bijzonder meisje uit een ander deel van de wereld wat in hun klas wat kwam vertellen en misschien volgen ze daarom jou voorbeeld om te gaan reizen wel op !!

En volgende keer weer 'gewoon' een **** vakantie, hahaha!?

• 24 Juli 2014 - 15:13

Irene:

Sir hahaha

• 24 Juli 2014 - 20:05

Mama:

Hoi carlijn, veel wist ik al, maar ik blijf het super knap van je vinden dat je voor die kinderen blijft, is natuurlijk ook leuk om al die dingen te horen, is thuis weleens anders hahaha. Je zult deze reis en die chineesjes niet gauw vergeten. Wel fijn dat je ook mooie dingen gezien hebt. Zet m op de laatste dagen daar en zorg goed voor jezelf.
    Veel liefs van mama xxxxxxxxx

• 26 Juli 2014 - 18:10

Thed:

Ik zie je al zitten op die wc's daar........Je hebt geen idee hoeveel bewondering ik voor je heb! En dat niet vanwege die wc's hoor ;-).....Je bent TOP!!!

Papa